Dieta


Tato stránka vám přináší několik zajímavých diet, které naleznete níže pod poněkud obsáhlejším úvodem
spolu s informacemi o způsobu hodnocení pohybové aktivity a intenzity zatížení.


Několik slov úvodem:

Dieta je velmi kontroverzní téma, které si zaslouží poněkud obsáhlejší úvod. Bylo toho mnoho napsáno o dietách redukčních, dietách s nízkým obsahem tuků, dietách ke snížení obsahu cholesterolu atd.
Snad každý, kdo již někdy držel nějakou dietu zjistil, že mnoho diet nefunguje nebo funguje špatně. Často mají diety i právě opačný účinek, než se očekávalo. Existuje mnoho diet, které jsou velmi oblíbené jen proto, že je propagují známé osobnosti. Během posledních let jsme se dietami trochu podrobněji zabývali a dospěli jsme k názoru, že redukční diety, a diety ke snížení cholesterolu a cukru jsou tématem velmi rozporuplným. I renomované vědecké instituce občas upravují svá doporučení a to, co dlouhá léta odsuzovali jako nezdravé nyní uznávají jako zdravé a naopak. Činí tak ale velmi opatrně, aby neztratily svoji prestiž. Příkladem může být to, jak byla nedávno upravena známá pyramida po té, co vědci uznali, že tuky jsou nezbytnou a prospěšnou součástí stravy. Zatím uznali jen některé a jen v malém množství, ale není to tak dávno, kdy byly všechny běžné tuky označovány za nepřítele. Z praxe ale víme, že je mnoho lidí, kteří jí tučné maso a vejce a přitom jsou tito lidé štíhlí a mají nízkou hladinu takzvaného "špatného" cholesterolu. Odvěké praktické zkušeností svědčí o tom, že se netloustne po tučném mase, ale po přílohách k němu a zvláště pak po produktech z obilovin, které mají vysoký obsah karbohydrátů, tedy vlastně sacharidů. .
Někteří vědci uvádějí i jednoduchý příklad : Když chce mít sedlák tučná prasata, krmí je bramborami a obilným šrotem. I když je prase všežravec, po trávě a krmivových směsí z masa neztloustne. .
Zdá se, že i hypotéza o tom, že člověk je spíše sběrač než lovec a že by neměl jíst maso má nějaké trhliny. Byly činěny pokusy, které ukázaly, že rodina není schopná nasbírat v zemědělsky nekultivované krajině středního klimatického pásma tolik travních semen, ořechů, kořenů a ovoce, aby z to byla schopná se uživit a vytvořit zásoby k přežití zimy. .
Nejblíže pravdě je asi tvrzení, že potřebujeme stravu co nejpestřejší, všestranně vyváženou a v přiměřeném množství - pro naše zdraví snad méně znamená více. Každý živý tvor přeci vynakládá obrovské úsilí na to, aby si opatřil dostatek potravy k přežití a zřídka kdy ji má nadbytek, spíše naopak.


Moderní, vyspělá civilizace se svým zemědělstvím však přináší lidem relativní nadbytek kvalitních rostlinných i živočišných potravin. .
Karbohydráty (tedy sacharidy) z vyšlechtěných obilovin nám poskytují rychle dostatek energie, ale nesmíme zapomínat na to, že její snadná dostupnost není v přírodě normální. V době hojnosti a nadbytku, který bývá v přírodě jen krátkodobě, ale který my máme téměř trvale, se nadbytečná energie akumuluje ve formě tuků, které umožňují přežít v době nouze. Navíc, pocit nasycení po pozření karbohydrátů poměrně rychle mizí a je vystřídán pocitem hladu. .
Na druhou stranu tuky a živočišné bílkoviny, které se obvykle vyskytuji ve stravě doprovázené tuky dokáží zasytit na poměrně dlouhou dobu. Asi to není náhodou, že predátoři se po ulovení kořisti většinou vrhnou na ty části těla a vnitřnosti, které obsahují nejvíce tuku. Teprve pak přijdou na řadu netučná svalovina. .
Tímto, trochu obsáhlejším úvodem jsme chtěli říci, že vše kolem diet je asi mnohem složitější než se zdá a než ne obvykle prezentováno. Účinnost různých diet je velmi individuální a hry vstupuje velké množství faktorů. O mnohých z nich nemáme ani tušení.


Chápejme tedy zde uváděné diety jako možné prostředky k ulehčení našemu organizmu od nadměrné zátěže nevhodnou a nevyváženou stravou a jako prostředky pro korekci nerovnováhy mezi energetickým příjmem a výdajem. Nemůžeme je chápat jako všemocné léčebné prostředky ani servávat dlouhodobě při některé z nich.

Většina diet sleduje hlavně snížení energetického příjmu a redukci tělesné hmotnosti. To má následně pozitivní vliv na řadu tělesných funkcí a na průběh onemocnění jako je cukrovka a podobně.
Pro bližší představu o optimálním energetickém příjmu právě pro vás se podívejte na naše kalkulačky.
Kalkulačky



Zpět na začátek stránky


Upozornění:
Provozovatel těchto stránek neručí za účinnost zde uvedených receptů ani za jakékoliv škody způsobené jejich použitím. Aplikace diet je na vlastní rizika a nebezpečí uživatele. Mějte na paměti, že neuvážené změny ve vašem stravování nebo dlouhodobé diety s nevyváženým obsahem složek mohou vést k poškození vašeho zdraví. Máte-li zdravotní potíže nebo jakékoliv pochybnosti, vždy konsultujte vaši dietu s lékařem.



Back_fial.JPG(1 kb)